El Projecte QUIN SIDRAL ja és una realitat i des de que el vam treure al mercat no hem parat de rebre felicitacions i demanda d’informació sobre la història del vi i sobre el lloc d’on hem tret els raïms per elaborar-lo. A tots els que ens demanen, els adrecem a aquest blog, on hem recopilat tota la informació tècnica d’aquest vi, i on tots podreu trobar tot tipus de detalls sobre aquest projecte. Respecte a la demanda de vi per poder comprar-lo, ho podeu fer també a través del nostre blog, o anant a les botigues que col·laboren amb nosaltres.

Però de totes les comunicacions que hem rebut us volem fer extensiva la de la Montse Rius propietària del Celler El Vinyet al Poblenou de Barcelona, que es va dirigir a nosaltres demanant-nos la possibilitat de tenir el nostre vi a la seva botiga, amb l’argument de que la seva besàvia era de Selma, un petit poble abandonat a mitjans del segle passat, i que la seva població va anar a viure majoritàriament a El Pla de Manlleu, d’on són els amics de +500 que ens han proporcionat el raïm per a l’elaboració del nostre vi.

La qüestió va despertar la nostra curiositat, ja que de joves, molts de nosaltres havíem anat a aquest petit poble, ara en runes, d’excursió “xiruquera”, i ens ha fet gràcia saber d’algú (llevat dels veïns de la comarca) que sabés ubicar Selma al mapa. La resposta de la Montse ens ha emocionat i per això l’hem volgut compartir amb vosaltres:

“La meva besàvia, la Pepa Morgades, va néixer en unes cases isolades molt a prop de Selma. Sé anar-hi però no puc ubicar-ho exactament, doncs no sé el nom de la partida. Eren molt pobres, de fet treballaven terres de Cal Figueres i no tenien cap propietat tret del carro i l’animal. Van ser 10 germans. Un va morir i aleshores els meus rebesavis van afillar-se un nen. Sempre li van dir el “bordet”, fins i tot ara ens referim a aquesta branca de la família amb aquest renom. Tots els fills es van anar dispersant per l’Alt i el Baix Penedès. La meva besàvia i una germana seva van anar a parar a Bellvei, d’altres cap a les Masuques, uns altres cap a Can Cartró…

Ara fa dos anys vam fer una trobada de descendents dels Morgades al Mas Els Botins, propietat d’un dels descendents i vam aplegar més de vuitanta parents.

Anem molt sovint al Pla de Manlleu a fer excursions i a buscar-hi bolets i sempre que pugem passem per les cases a on va néixer la Pepa i li deien a “Ca la Iaia”.

Malgrat les condicions tant dures que van patir, tots els germans van sobreviure, tret del que va ser substituït pel “bordet”, i tots es van seguir visitant i ajudant entre ells. Quan la guerra enviaven cistelles de menjar, els que podien als que els feia més falta, s’ajudaven a l’hora de collir raïms i fins i tot ara no es falta mai als enterraments!!

Gent molt ferma amb un caràcter especial. Per això tothom deia: “la Pepa, que venia de muntanya”.

Va morir al 1973 a l’edat de 93 anys.

Salut a tots i moltes felicitats pel vostre projecte i per la vostra col·laboració amb la gent del Pla de Manlleu. S’ho mereixen.”

Restes de Selma, amb l’església de Sant Cristòfor i les runes del castell al fons

Per als que no sàpiguen situar Selma al mapa, uns petits apunts:

Selma és un petit poble abandonat situat al terme municipal de Aiguamúrcia a la comarca de l’Alt Camp, a 743 metres d’altitud i presidit per les runes del Castell de Selma, en una zona muntanyosa que fa de frontera natural entre el Camp de Tarragona i el Penedès. Els seus vestigis històrics són mil·lenaris. Hi ha constància de la seva existència des de l’any 977 (Sancta Maria Cezma), així com que des de l’any 1140 fins el 1377 va estar administrat per l’Ordre del Temple (templaris), i que al llarg de la seva història patís innumerables saquejos i intrusions. Es calcula que a mitjans del segle XIV hi vivia una població d’un 250 habitants, possiblement el moment de màxim esplendor de la població. Cal dir que si bé existia un nucli habitat amb una cinquantena de cases, el municipi era molt extens i albergava nombroses masies disseminades per tot el territori. En època templaria hi van haver-hi dues esglésies, la de Santa Maria de la Roca i la de Sant Cristòfor. A mitjants del segle passat es va anar despoblant amb la marxa de tots els seus habitants cap a El Pla de Manlleu, molt més ben comunicat i amb més serveis. A l’actualitat només en queden dempeus les runes d’unes velles cases que formaven el nucli poblacional, i el campanar i restes de l’església de Sant Cristòfor.

Si voleu fer una bonica excursió de mig dia, podeu descarregar-vos aquesta guia que us ajudarà, i també podeu aprofitar per dinar o sopar al Restaurant Mas Pla a l’Urbanització els Rantxos de Bonany (977 63 20 70) a sis quilòmetres al nord del Pla de Manlleu.

10 Sentits

Comparteix!!!

2 Respostes per a “Quin Sidral i gent de Selma”

• Eva:

Hola a tots i enhorabona del primer a l’últim dels qui heu participat en l’elaboració del nou vi Quin Sidral.
      Quant el veu treure al mercat el vaig encarregar a una de les botigues on habitualment compro el vi ( cal feru) i ahir per fi el em tastar.
      Va ser divertit amb aquella petita sensació del carbònic, i molt equilibrat. La nota que li van posar els meus amfitrions va ser molt bona, aixi que gracies per fer vins amb tanta passió, com els que us seguim posem prenen-los. Reconeixem la feina que feu i el valor que te.
      Una abraçada i a treballar per un altre!!!

Eva Rosell
      @ruziruzell

• Moltes gràcies Eva. Pels teus comentaris i sobre tot per participar en aquest blog ja que va ser amb aquesta finalitat que el vàrem fer, i desitjaríem que tots els que vulgueu hi participeu.
      Ens fa feliços comprovar que hi ha tanta gent a la que els agraden les nostres idees.
      Salutacions

segueix-nos a twitter

LA LLUNA AVUI

Waxing Crescent Moon

The moon is currently in Scorpio